Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Wtorek [12.11.2019, 17:52:35]

Zakończono roboty czerpalne

Zakończono roboty czerpalne

fot. Sławomir Ryfczyński

Dzięki pogłębieniu toru wodnego Świnoujście – Szczecin maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków zawijających do Szczecina zwiększy się do wartości ok. 11 m. Obecnie jest to 9,15 m. Szczeciński port stanie się dostępny dla dużych statków. Nie będzie konieczności ich odlichtunku w Świnoujściu.

We wrześniu zakończyły się prace związane z bieżącym pogłębianiem na torze wodnym Świnoujście – Szczecin oraz na torze podejściowym do portu zewnętrznego w Świnoujściu. Zakończono roboty czerpalne.

”Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m” to inwestycja realizowana w trybie „Zaprojektuj i zbuduj”. Wykonawcą jest konsorcjum firm Dredging International nv i Van Oord Dredging and Marine Contractors bv, a podwykonawcą, opracowującym dokumentację projektową, konsorcjum firm Projmors Biuro Projektów Budownictwa Morskiego Sp. z o.o., Tractebel Engineering S.A., International Marine and Dredging Consultants.

Przedsięwzięcie obejmuje pogłębienie toru wodnego Świnoujście – Szczecin do 12,5 m, na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków, a także budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych, w postaci dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim, które powstaną z urobku wydobytego podczas prac czerpalnych.

- Dzięki niej maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków zawijających do Szczecina zwiększy się do wartości ok. 11,0 m (obecnie jest to 9,15 m) – informuje Ewa Wieczorek, rzecznik Urzędu Morskiego w Szczecinie - a co za tym idzie, zapewniona zostanie dostępność szczecińskiego portu dla określonej grupy dużych statków i brak będzie konieczności ich odlichtunku w Świnoujściu przed dalszą drogą do szczecińskiego portu. Dla przykładu, statek, który w tej chwili wchodzi z ładunkiem ok. 20 tys. ton, po pogłębieniu toru będzie mógł wejść z ładunkiem prawie dwukrotnie większym.

Projekt jest realizowany przy współudziale środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020, a jego całkowita wartość wynosi ok. 1,4 mld złotych.

Pierwszy etap modernizacji toru (realizowany w latach 2000 – 2004) obejmował budowę falochronów wyjściowych z kanału Piastowskiego na Zalew Szczeciński oraz przebudowę umocnień brzegowych wschodniej i zachodniej strony kanału, na odcinku ok. 3 km długości toru. Inwestycja kosztowała ok. 163 mln złotych i była finansowana z udziałem pożyczki udzielonej Polsce przez Bank Światowy. Konstrukcja obu falochronów i umocnień brzegowych została zaprojektowana i wykonana dla planowanej głębokości toru 12,5 m.

Drugi etap modernizacji toru (realizowany w latach 2013 – 2015) objął przebudowę umocnień brzegowych kanału Piastowskiego i kanału Mielińskiego, po stronie wschodniej i zachodniej, na odcinku o długości ponad 8 km toru wodnego. Zmodernizowane umocnienia brzegowe zostały przystosowane do docelowej głębokości toru 12,5 m. Celem modernizacji umocnień było zabezpieczenie brzegu przed rozmywaniem oraz zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi statków znajdujących się na drodze wodnej.

- Dzięki temu zostaną również wyeliminowane niekorzystne zjawiska, takie jak spłycenia czy przegłębienia, związane z uszkodzeniami lub osunięciami starych umocnień – wyjaśnia Ewa Wieczorek. - W zakres robót budowlanych weszły także: likwidacja przeszkód nawigacyjnych (m.in. zniszczonych dalb, pomostu i pozostałości konstrukcji zdegradowanych umocnień), zalądowienie zatoczek po dawnej karsiborskiej przeprawie promowej, budowa nabrzeża technicznego na wyspie Mielin oraz odtworzenie nabrzeża nr 91.

Inwestycja została zrealizowana z dofinansowaniem UE, z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (2007-2013). Jej koszt: ok. 328 mln zł.
iswinoujscie.pl
« powrót